Hardlopen en veel voorkomende blessures

Eén Vlaming op vijf loopt! Lopen is een zeer populaire sport in Vlaanderen, dit is vooral te danken aan het positieve gezondheidseffect en door het flexibele karakter van de sport. Het is vaak ook laagdrempelig door initiatieven zoals Start to Run én de aanwezigheid van verschillende loopparcours in de gemeenten. Toch komen hier vaak blessures voor. 

blessures

Lopen is een aantrekkelijke sport

De laatste jaren is lopen nog aantrekkelijkere geworden door de festivallisering van het lopen. Een loopwedstrijd wordt meer een event, denk maar aan de vele Obstacle runs of Urban trails.

 

Toch is lopen een sport met een hoog blessurerisico. Dit omdat het een impactsport is. Bijvoorbeeld, tijdens een rustige loop van 5km, zal de gemiddelde persoon meer dan 5000 keer landen en afzetten. Bij elke stap moet je lichaam schokken opvangen waarbij de krachten gelijk zijn aan ongeveer tweeëneenhalf tot vier keer het eigen lichaamsgewicht. Op bepaalde plekken op de voet kan dit zelfs oplopen tot vijf keer het lichaamsgewicht.

 

Vaak voorkomende blessures bij lopen zijn shin splints, achillespeesproblemen, iliotibiaalband-syndroom, runners knee, …

Shin splints

Pijn aan de scheenbenen is het meest bekend onder de term Shin splits. Het komt meestal voor aan de binnenkant van je scheenbeen voor een ontstaat vooral door overbelasting en teveel trainen. De pijn kan ook ontstaan door een onevenwicht in de spieren van links en rechts. Overpronatie (teveel naar binnenkantelen van de enkel en voet) is ook vaak voorkomende oorzaak van shin splints.

Achillespeesproblemen

Deze blessure treedt vooral op bij een verkeerde voetafzetting en bij niet goed opgerekte kuitspieren. Is je looppatroon pronatief of ben je gewend om onder een onjuiste hoek af te zetten? Dan kan de achillespees geïrriteerd en ontstoken geraken. Wees zeer voorzichtig bij deze blessure! Een scheurtje in een pees geneest namelijk minder snel dan een scheurtje in een spier. Om dit te voorkomen kun je meer aandacht besteden aan opwarmen en stretchen. Bij een acute blessure helpen ijs en rust (RICE = Rest, Ice, Compression, Elevation)

Iliotibiaalband-syndroom (=ITBS)

Van deze blessure heb je misschien nog niet gehoord. In het Nederlands wordt er vaak gesproken over iliotibiaal frictiesyndroom. Het is een zeer frequent voorkomende blessure bij marathonlopers. Meer dan 80% van alle overbelastingspijnen tijdens een marathon worden veroorzaakt door ITBS. De blessure is te herkennen aan een scherpe of brandende pijn in de knie of heup. Deze band loopt van aan de buitenzijde heup naar iets onder de knie. De gewrichtsband is belangrijk voor het stabiliseren van het kniegewricht tijdens het hardlopen. Daarbij beweegt de band achter het dijbeen en wrijft daarbij over een knobbel op dit dijbeen. Die constante wrijving kan leiden tot een ontsteking. De problemen ontstaan door onvoldoende warming-up of cooling-down, extreme afstanden lopen of te snel afstand opvoeren.

Runners knee

Bij een runnersknee is er sprake van overbelasting aan de achterkant van de knieschijf. Daardoor ontstaat er pijn in de knie, bijvoorbeeld omdat de middelste quadriceps niet sterk genoeg zijn of omdat je schoenen die je draagt onvoldoende steun bieden.

Start je binnenkort met opbouwen of opvoeren van looptraining en wil je preventief een screening laten uitvoeren. Dan kan dit zeker!

 

Ook wanneer je dergelijke blessures in het verleden hebt gehad is een podologisch onderzoek zeker aangewezen om herval in de toekomst te vermijden.

Stel uw vraag